Melding huwelijk of partnerschap

Vanaf 1 september 2015 doet u geen huwelijksaangifte of aangifte van geregistreerd partnerschap meer, maar doet u een schriftelijke melding bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand, dat u het voornemen heeft om met elkaar in het huwelijk te treden of een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

De belangrijkste veranderingen voor ondertrouw:

  • De schriftelijke melding is kosteloos.
  • U doet de melding rechtstreeks bij uw trouwgemeente. Dit hoeft niet langer in de woonplaats van één van beide partners.

Dit blijft gelijk:

  • De schriftelijke melding doet u minstens twee weken en maximaal één jaar voor de trouw- of geregistreerd partnerschapsdatum;
  • Wacht u na de schriftelijke melding langer dan één jaar met trouwen of geregistreerd partnerschap? Dan moet u opnieuw een schriftelijke melding doen.
  • Uw persoonsgegevens moeten volledig zijn opgenomen in de basisregistratie personen (BRP) van uw woongemeente. Als u in Nederland bent geboren en daar altijd heeft gewoond, is dit zeer waarschijnlijk het geval.
Getuigen vragen

Bij het huwelijk moeten minimaal twee en mogen maximaal vier meerderjarige getuigen aanwezig zijn. De namen van de getuigen geeft u door aan de ambtenaar van de burgerlijke stand via het intakeformulier huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Regel het ruim van te voren

Voor de melding van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap hebben wij de volgende formulieren van u nodig:

  • Melding huwelijk of geregistreerd partnerschap;
  • Intakeformulier huwelijk of geregistreerd partnerschap;
  • Kopie geldig paspoort of identiteitskaart van u en alle getuigen.

Bent u in het buitenland geboren en/of heeft u in het buitenland gewoond? Dan hebben wij het formulier melding huwelijk of geregistreerd partnerschap met verblijfsrecht van u nodig. Misschien moet nog meer documenten overleggen, zoals bijvoorbeeld een geboorteakte, ongehuwdheidsverklaring etc. U kunt hiervoor contact opnemen met ons Klant contact Centrum via tel. (0519) 555 555.

U kunt de formulieren volledig ingevuld en ondergetekend opsturen naar Gemeente Ameland, Postbus 22, 9160 AA Hollum-Ameland of per e-mail op te sturen naar info@ameland.nl.

Top